Proiectul Plăți Instant

Plăţile Instant au vocaţia de a “schimba jocul” într-o industrie în care, de la apariţia cardurilor în urmă cu cca 60 de ani, tehnologia joacă un rol din ce în ce mai important. Cele două atribute esențiale ale plăților instant sunt reprezentate de posibilitatea utilizatorilor finali (persone fizice sau juridice) de a realiza plăți și încasări 24/7/365 și accesul imediat al beneficiarului la fondurile încasate (în câteva secunde).

Contextul lansării serviciului Plăţi Instant de către TRANSFOND este unul complex: pe de o parte, industria de plăţi europeană şi globală se mişcă accelerat înspre standardul de Plăţi Instant (incluzând atât băncile și PSP-urile tradiţionale, cât şi FinTech-urile), iar pe de altă parte, piaţa locală de plăţi este, comparativ cu restul Uniunii Europene, ultima la categoria de plăţi electronice per locuitor, ceea ce indică un deficit masiv de educaţie şi de practică financiară, manifestat atât la nivelul consumatorilor individuali cât şi la cel al utilizatorilor instituţionali de servicii de plăţi.

Acest decalaj existent în gradul de utilizare a plăților electronice în România față de țările europene poate fi atenuat inclusiv prin adoptarea plăților instant ca alternativă la plata cu numerar.

Aliniată de la bun început tendințelor generale descrise, strategia de dezvoltare a TRANSFOND își propune substituirea în viitor, la o dată ce va fi agreată împreună cu sectorul bancar local, a ordinelor de plată de tip SEPA implementate în prezent, cu ordinele de plată instant.

Pe parcursul proiectului, TRANSFOND a colaborat cu succes cu Banca Națională a României – care a avizat Regulile de sistem ale Casei de Compensare Automată ce includ și Plățile Instant, precum și cu Asociația Română a Băncilor - Administrator al Schemelor Naționale de Plăți, în cadrul căreia își desfășoară activitatea grupurile de lucru Plăți Instant. 

TRANSFOND a dezvoltat și finalizat aplicația (octombrie 2017), a realizat testarea internă (noiembrie 2017 – februarie 2018), a coordonat testarea cu băncile (februarie 2018 – deschidere mediu de test pentru bănci), iar intrarea în funcţiune a serviciului a avut loc în aprilie 2019. Primii parteneri în furnizarea serviciului au fost Banca Transilvania și CEC Bank.

Complexitatea operării unui sistem în timp real, 24/7, derivă din operarea simultană atât a unui serviciu cu un orar constând în 3 sesiuni de compensare zilnice, organizate în așa-numitul interval ”business hours”, de luni până vineri, cât și a unui serviciu care procesează plățile cu un program neîntrerupt. După un anumit număr de ani, care, pe plan local, se va stabili împreună cu toți prestatorii de servicii de plăți și cu banca centrală, serviciul ce oferă continuu capacitatea de efectuare a plăților instant va rămâne singurul care va opera plăți de retail, întrucât acest nivel de performanță va deveni noul standard, iar abilitatea de a înlocui deplin numerarul ca mijloc de plată va fi percepută de către toți cei implicați. Reamintim că înlocuirea deplină a plăților cu numerar este data de capacitatea Plăților Instant de a asigura instantaneu transferul de fonduri de la plătitor la încasator, între conturile acestora deschise la prestatorii de servicii de plăți abilitați în acest sens (fie bănci, fie fintech-uri, ori alte categorii recunoscute juridic și autorizate să presteze servicii de plată).